هگمتان تیزروپرش ماماهان

هگمتان تیزروپرش ماماهان

قوانین و شرایط گواهینامه موتور سیکلت در سال 1402(قوانین + هزینه)

فهرست مطالب

موتور سیکلت یکی از وسایل نقلیه ای است که امروزه مخصوصا در کشور خودمان کاربرد فراوانی دارد چرا که هر روز به تعداد خودروها در شهر های کوچک وبزرگ افزوده می شود و باعث ترافیک های سنگین و شلوغ می شود در حدی که باعث ناراحتی و شکایت خیلی از افراد شده است . این روز ها بسیاری به موتور سواری رو آورده اند تا شاید کمی راحت و با حوصله تر در خیابان ها تردد کنند و زود تر به مقصد نهایی برسد.

موتور سیکلت وسیله ای است که این روز ها در سرتاسر دنیا از این وسیله نقلیه کاربردی استفاده می شود و روزانه میلیون ها نفر از طریق موتور سیکلت جابجا می شوند. اما سوار بر موتور سیکلت مجوز ها و قوانین خاص خود را دارد که در هر کشوری متفاوت است.

موتور سواری در ایران یکی از وسایل نقلیه ای است که نیازمند گواهینماه معتبر از پلیس راهنمایی و رانندگی است که در هر شرایطی نیاز است که این گواهینامه را داشته باشید. برای دریافتگواهینامه موتور سیکلت باید مراحلی را طی کنید که همانند گواهینامه رانندگی خودرو سپری کرده اید که شاید در سال 1402 با تغییراتی مواجه بوده است.

فهرست مطالب

1- شرایط دریافت گواهینامه موتور سیکلت

2- مدارک لازم برای گواهینامه موتور سیکلت

3- هزینه های گواهینامه موتور سیکلت

4- مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت

5- پیگیری وضعیت ارسال گواهینامه موتور سیکلت

بیشتر بخوانید :

چند ویژگی مهم موتور سیکلت

1- شرایط دریافت گواهینامه موتور سیکلت

اولین قدم برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت آشنایی با شرایط و قوانین راهنمایی و رانندگی است برای این کار باید به اموزشگاه مورد نظر مراجعه کرده تا برگه های معرفی نامه به مراکز بهداشت و آزامایشگاه مورد تایید آموزشگاه و همچنین راهنمایی و رانندگی به شما ارائه دهند و شما با توجه به معرفی مراکز مورد تایید آموزشگاه مراجعه کنید. برخی از شرایط مورد تایید که شما باید انجام دهید و به همراه خود داشته باشید به شرح زیر است :

الف- داشتن گواهی سلامت از مراکز معتبر

ب- گواهی معاینه چشم

پ- گواهی آزمایش تعیین گروه خونی

ج- گواهی از ثبت احوال برای تعیین رده سنی (18 سال تمام)

د- ور در نهایت گذراندن دوره های تئوری و عملی

2- مدارک لازم برای گواهینامه موتور سیکلت

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • 12 قطعه عکس 3 در 4 با زمینه سفید
  • فیش مبالغ واریزی به خزانه برای صدور و ثبت نام
  • تاییدیه کد پستی محل سکونت

3- هزینه های دریافت گواهینامه موتور سیکلت

هزینه کلاس های تئوی75.000 هزار تومان
هزینه کلاس های عملی 430.000 هزار تومان
کتاب آئین نامه موتور سیکلت 20.000 هزار تومان
هزینه عکس و آزمایش خون و معاینه چشم (هزینه متغییر است)200.000 هزار تومان
هزینه کلی جهت دریافت گواهینماه موتور سیکلت در سال 1402800.000 الی 1.000.000 تومان
هزینه ها تقریبی است ممکن است این هزینه ها متغییر باشد و هزینه های شما کمتر یا بیشتر شود.

4- مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت

در قدم اول که در بالا توضیح دادیم ابتدا باید به آموزشگاه مورد نظر مراجعه میکنید و معرفی نامه های مربوطه را از آموزشگاه دریافت میکنید و بعد از تکمیل کردن آزمایشات ، معاینات و مدارک هویتی به آموزشگاه مراجعه میکنید و پس از ثبت نام در دوره های تئوری شرکت میکنید بعد از اتمام کلاس های تئوری، کلاس های عملی شروع میشود که باید کامل سپری شود.

مرحله آزمون ها

پس از اتمام دوره ها ابتدا آزمون آئین نامه شرکت میکنید اگر قبول شوید (تا 3 نمره منفی) آزمون شهری شما شروع میشود پس از قبولی در آزمون ها، آموزشگاه به شما فیش انتظامی را تحویل می دهد که باید به مامور پست تحویل دهید تا کارت گواهینامه شما را تحویل دهد.

مقاله مفید خواندنی : بیشتر بخوانید

10 موتور سیکلت برقی دنیا در سال 2023

5- پیگیری وضعیت ارسال گواهینامه موتور سیکلت

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از ما پیش آمده است، این است که چگونه می‌توانیم از روند ارسال گواهینامه خود مطلع شویم. برای این کار، باید به سایت رهگیری مرسولات سازمانی شرکت پست به آدرس ‌www.najatracking.post.ir مراجعه کنید و در این صفحه نوع مرسوله را گواهینامه انتخاب کنید. سپس کد ملی خود را وارد کنید تا وضعیت گواهینامه شما مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید