هگمتان تیزروپرش ماماهان

هگمتان تیزروپرش ماماهان

زمان مناسب تعویض روغن موتور سیکلت

فهرست مطالب

اگر صاحب موتورسیکلت هستید، تعویض روغن در فواصل زمانی مشخص بسیار مهم است. این فواصل به وضوح در دفترچه راهنمای موتورسیکلت شما مشخص شده است. روغن موتور مایه حیات موتور شماست. استفاده از روغن موتور مناسب عمر موتور شما را افزایش می دهد و همچنین موتور سیکلت شما را روان تر می کند. 

روغن موتور موتور سیکلت در چه مواردی کاربرد دارد؟

روغن موتور یک روان کننده برای قطعات متحرک موتور، همچنین اجزای داخلی حیاتی را تمیز می کند تا از سایش سریع موتور شما جلوگیری کند. هر بار که موتورسیکلت خود را روشن می کنید و موتور را روشن می کنید، روغن موتور برای تمیز کردن، روغن کاری و محافظت از موتور شما در برابر استارت سرد و دمای بسیار بالا وجود دارد. به همین سادگی. روغن دماهای بالای داخل محفظه احتراق را جذب می کند که به کاهش دمای داخلی موتور کمک می کند. به یاد داشته باشید که گرمای شدید دشمن قسم خورده موتورهای با کارایی بالا است. یک موتور خنک تر، نرم تر، کم صداتر و مصرف سوخت بیشتر است.

هر چند وقت یکبار باید روغن موتور موتور سیکلت خود را تعویض کنم؟

پاسخ به نوع روغن استفاده شده در آخرین تعویض روغن بستگی دارد. اگر موتور از روغن موتور معدنی استفاده می کند، روغن موتور باید حداقل هر 3000 کیلومتر تعویض شود. اگر به طور منظم از موتور سیکلت خود استفاده نمی کنید، بهتر است حداقل دو بار در سال روغن موتور سیکلت را تعویض کنید . اگر موتور موتور سیکلت شما از روغن موتور نیمه سنتتیک استفاده می کند، بهتر است بعد از 5000 یا 6000 مایل روغن را تعویض کنید. برای کسانی که از روغن موتور فول سنتتیک استفاده می کنند، قانون کلی این است که روغن را بعد از 7000 تا 10000 مایل تعویض کنند. روغن موتور مصنوعی گران تر از روغن های معدنی است. با این حال، روغن موتورهای نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک معمولا عمر بیشتری دارند.

از کجا بفهمیم روغن موتور سیکلت کثیف است؟

بسته به نوع و مدل موتورسیکلت شما، 3 روش برای بررسی روغن وجود دارد:

  • از نشانگر سطح روغن استفاده کنید: برای تعیین وضعیت روغن موتور کافی است میله را بیرون بکشید. اگر روغن موتور آبکی یا به شدت کثیف به نظر می رسد، احتمالاً زمان تعویض آن فرا رسیده است.
  • دوشاخه سطح روغن را بردارید: دوشاخه سطح روغن یک سوراخ رزوه دار است که در کنار میل لنگ قرار دارد. به سادگی دوشاخه یا پیچ را با آچار جدا کنید تا وضعیت و سطح روغن را بررسی کنید. باز هم اگر روغن به شدت کثیف است، باید جلو بروید و روغن موتور موتور سیکلت را عوض کنید .
  • از شیشه دید روغن استفاده کنید: آیا یک پنجره پلاستیکی شفاف با علامت های HIGH و LOW در کنار میل لنگ دیدید؟ به شما می گوید که روغن موتور کثیف است یا سطح روغن پایین است.

چگونه تعویض روغن موتور (موتور سیکلت ) را انجام دهید؟

توجه داشته باشید که تعویض روغن همیشه زمانی انجام می شود که موتور هنوز داغ است . این باعث می شود روغن راحت تر جریان یابد. پس از باز کردن پایه، باید مهره تخلیه را با استفاده از یک آچار مناسب باز کنید و اجازه دهید روغن سیاه شده در ظرفی که برای این منظور در نظر گرفته شده جریان یابد. مراقب باشید که از زمین به خوبی محافظت کنید ، زیرا تمیز کردن روغن دشوار است، در حالی که یک آلاینده است.

برای جلوگیری از آلوده شدن دستان خود باید با ظرافت این کار را انجام دهید. در صورت لزوم، دستکش بپوشید. مطمئن شوید که موتور گرم است، اما داغ نیست. روغن داغ می تواند باعث سوختگی درجه یک شود.

وقتی آخرین قطره روغن تخلیه شد، فیلتر روغن را تعویض کنید. چندین مدل وجود دارد. سازندگان ابزارهای خاصی را ارائه می دهند تا به شما امکان می دهند آنها را به درستی تعمیر کنید. لازم است اطمینان حاصل شود که فیلتر به درستی قرار گرفته و به خوبی آب بندی شده است. نصب برخی از فیلترها نسبت به سایرین دشوارتر است، بنابراین شناسایی جهت مونتاژ و قفل شدن بسیار مهم است . کوچکترین اشتباهی برای دوچرخه ضرر دارد.

پس از انجام تعویض روغن، اکنون لازم است روغن مصرف شده را با روغن جدید، ابتدا بین حداقل و حداکثر، سپس پس از استارت زدن و اجازه دادن به موتور به مدت یک دقیقه نزدیک به حداکثر، تعویض کنید. روغن موتور سیاه شده را می توان برای بازیافت به ایستگاه خدمات بازگرداند.

زمان مناسب تعویض روغن موتور سیکلت
روغن موتور یک روان کننده برای قطعات متحرک موتور، همچنین اجزای داخلی حیاتی را تمیز می کند تا از سایش سریع موتور شما جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید